spam

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Daisycon B.V. eind september 2014 beboet voor haar betrokkenheid bij het op grote schaal versturen van spamberichten. Daisycon was als affiliate netwerk betrokken bij de verzending van een groot aantal ongevraagde commerciële e-mailberichten zonder dat de toestemming van ontvangers was verkregen. Daarnaast konden de ontvangers zich niet afmelden voor de commerciële e-mails. Daisycon speelde bij het versturen van de spam als affiliate netwerk een centrale rol. De boete aan Daisycon voor overtreding van het spamverbod bedraagt in totaal € 810.000.

Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen enerzijds adverteerders, die promotiemateriaal willen verspreiden, en anderzijds publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen.  (Bron: www.acm.nl). Zie ook: ECLI:NL:RBZWB:2014:7530 (Rechtspraak.nl)

Meer weten? Neem contact op met Annelies ten Hove,